Friday, January 27, 2012

またかよ?

 読売新聞 2012・1・27


またかよ?
道後温泉本館の窓口の人から見えない場所にある6か国語のパンフレットは、ずっと前からその存在自体が知らされていません。窓口の職員も外国人観光客に渡そうとしていませんでした。
そのパンフレット自体、かなりひどいものです。見づらく、わかりにくく、注意点ばかり…
今回のような調査の視野が狭すぎるのではないでしょうか。名所を数ヶ所見るだけでは意味がありません。外国人リピータを作るためにはもっと深く見ないといけません。
観光振興は「表示とパンフレット」だけではありません。こういった観点から調査を行うと、この狭い観点で終わってしまいます。議員達が時間とお金をより効果的に使うには、留学生など教育関係者に聞くだけではなく、外国人専門の観光業のプロにも聞くべきです。
そうすると、愛媛の観光業がにぎやかになり、危機に陥っている愛媛の歴史的な風景をちゃんと保存できるのではないでしょうか。

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This article reports that the Matsuyama City Council have invited nine random foreigners to check out the city's famous landmarks and rate them for tourist friendliness. Their response included comments noting that the foreign language pamphlets at Dogo Onsen aren't displayed, and there's no notice to the effect that they even exist.

Again?
The pamphlets at Dogo Onsen Honkan have been ‘invisible’ for a very long time. It’s just a matter of common sense that you’d need a sign saying that they exist. The ticket sellers don’t even try to offer them to foreign visitors.
The pamphlets themselves are pretty bad – crowded layout, hard to understand, unfriendly.
The scope of these surveys is too limited. What’s the point in checking just a couple of famous places? That’s not how to get repeat visitors.
There’s much more to tourism promotion than just ‘signs and pamphlets’. These little exercises start off with that viewpoint, and not surprisingly, they end with that viewpoint. Instead of asking only students and teachers, these public representatives should spend their time and our money more wisely by inviting tourism professionals to give advice that is both broader and more detailed.
Then Ehime’s tourism might become more lively and we can preserve the historical landscape more effectively.

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